Het ontstaan van Stone Island
Het merk Stone Island is in 1982 in het leven geroepen door Italiaans modeontwerper Massimo Osti. Hij liet zich inspireren door de militaire uniforms die bekend staan om hun bijzondere kleuren en geborduurde insignes. Door deze inspiratiebron kwam Massimo met het idee om het logo van Stone Island te presenteren op een apart stuk stof op de mouw. Deze kenmerkende Stone Island badge is nooit meer weggegaan en wordt nog steeds in bijna alle designs meegenomen.
Wat de meeste mensen niet weten is dat de vormgeving van het Stone Island logo ook is bedacht door Massimo Osti. De karakteristieke windroos met kompasvorm kwam namelijk vaak voorbij toen de creatieve Italiaan met zijn zeilboot, de Guapa, over de Adriatische Zee reisde.
De opkomst van Stone Island
De casual, maar luxueuze designs werden na de beginjaren van Stone Island al snel opgemerkt door verschillende subculturen. Met name voor de hooligans; fanatieke voetbalsupporters in het Verenigd Koninkrijk werd het merk symbool voor strijd en verbroedering. Door het geweld waar deze subcultuur om bekend stond kreeg Stone Island een negatief imago.
Nadat een aantal jaren later het modemerk werd opgepikt door meerdere subculturen, verspreide Stone Island zich in rap tempo over de hele wereld. Het imago opgebouwd door de hooligans is volledig uitgewist.
Stone Island nu: 3 redenen waarom het merk immens populair is
Unieke designs en materialen
Vanaf het begin af aan staat Stone Island bekend om zijn unieke designs. Zo gebruikt het merk een bepaalde was techniek. Hierdoor worden kleuren en patronen op een bijzondere wijze op bijvoorbeeld de Stone Island jassen gepresenteerd.
Naast deze unieke was techniek maakt Stone Island ook gebruik van zeer buitengewone materialen. Zo heeft men pasgeleden jassen op de markt gebracht die in contact met koude temperaturen van kleur veranderen. Ze gebruiken hiervoor het materiaal Nylon Monofilament.
Iconische samenwerkingen
Los van het feit dat de designs van Stone Island uitermate bijzonder zijn wat betreft het materiaal en designs, bouwt het merk ook aan iconische samenwerkingen. Zo heeft het merk in 2022 een samenwerking met New Balance. In het verleden heeft Stone Island samenwerkingen gehad met kledinggiganten zoals Supreme en Nike.
De populariteit van het merk kreeg in Amerika een enorme boost toen rapper Drake de Italiaanse designs ging dragen. Eén van ’s werelds bekendste rappers droeg tijdens zijn laatste album tour zelfs een handgemaakte ketting van Stone Island. Deze ketting had een waarde van maar liefst €100.000. Een goede marketingstunt zullen we maar zeggen.
Kledingstukken van Stone Island blijven zeldzaam
De Stone Island kleding blijven schaar. Dit komt omdat het merk zelf verkooppunten aanwijst waar de kleding verkocht mag worden. Deze zogenaamde distributeurs moeten voldoen aan verschillende hoge kwaliteitsvoorschriften om de cultuur van Stone Island op de juiste manier uit te kunnen dragen. Eén van de bekendste distributeurs in Nederland is Robert Mode. Deze officiële Stone Island verkoper geeft al jarenlang een inkijkje in deze unieke Italiaanse modegigant.