Dat Social media voor bedrijven interessant is, is voor de meeste mensen geen verrassing. De verschillende kanalen geven bedrijven de mogelijkheid om de naamsbekendheid te vergroten, extra interactie met klanten te verzorgen en natuurlijk ook de kan voor het aanbieden en verkopen van diensten en producten. Toch is het voor veel bedrijven lastig om de vele social media kanalen te managen, waardoor het uitbesteden van social media steeds interessanter wordt. Mocht jij nou nog twijfelen of het uitbesteden van social media voor jou interessant is, lees dan snel door. In deze blog zetten we namelijk drie voordelen op een rijtje waarom je de social media van jouw bedrijf uit handen geeft.
Tijd is geld
Eén van de belangrijkste redenen om social media uit te besteden is omdat het je een heleboel tijd scheelt. Het is vaak al moeilijk genoeg om je persoonlijke kanalen bij te houden, laat staan die van je bedrijf. Tijd is daarom een belangrijke factor. Elke minuut die je bespaart, kan je investeren in andere werkzaamheden. Om je een idee te geven hoeveel tijd je kwijt bent aan social media geven wij je een aantal cijfers:
- Gemiddeld besteden we per dag 96 minuten op social media.
- 90% van de bedrijven zijn actief op social media.
- Bedrijven posten gemiddeld 2 tot 3 berichten per week.
- Bedrijven zijn per bericht gemiddeld 15 tot 60 minuten bezig.
Social media is constant in ontwikkeling
De tweede reden om social media uit te besteden is om niet altijd op de hoogte te moeten blijven van de laatste trends en ontwikkelingen. Social media is een landschap dat zich constant doorontwikkeld. Je moet je hier erg in verdiepen wil je alle kansen blijven zien en dan nog zal je af en toe door de bomen het bos niet meer zien.
Een voorbeeld van zo een nieuwe ontwikkeling is het relatief nieuwe social media platform TikTok. Dit platform is vergelijkbaar met Instagram, maar richt zich meer op korte video’s. Om als bedrijf optimaal gebruik te maken van dergelijke nieuwe kanalen zal je je constant moeten inlezen wat veel moeite en energie kost. Een gespecialiseerd social mediabureau kan je hierin ideaal ondersteunen.
Haal specialisme in huis
Net zoals andere onderdelen die je uitbesteed haal, je met het uitbesteden van social media specialistische kennis in huis. Specialisten die bijvoorbeeld weten op welke kanalen je doelgroep actief is en op welke manier je deze het best kan bereiken. Zo voorkom je dat je je energie steekt in berichten die jou niet dichter bij je bedrijfsdoelen brengt. Daarnaast houdt een social media specialist je op de hoogte van de ontwikkelingen op de markt en geeft het je tips om nog meer uit je huidige social media kanalen te halen.
Ben jij al overtuigd?
Ben jij na het lezen van deze blog geïnspireerd geraakt om toch de social media wereld van jouw bedrijf uit handen te geven? Dan kunnen wij één partij van harte aanraden, namelijk: De Social Studio. Dit creatieve bureau is gevestigd in Leeuwarden en beheerd onder meer de social media kanalen van Sonnema.